Choć w prywatnym życiu kochamy zwierzęta domowe, szkodniki pojawiające się w kuchni – tej prywatnej, jak i profesjonalnej, zawodowej – to jedni z naszych największych wrogów. Nic w tym dziwnego! Jeśli chodzi o żywność, owady spożywcze, latające i te pełzające, szkodniki, gryzonie, a nawet ptaki (np. gołębie) stanowią poważne zagrożenie mikrobiologiczne. Monitoring w systemie HACCP to doskonały sposób na zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i ograniczenie zagrożeń na wszystkich etapach jej produkcji i dystrybucji. Oto, czym dokładnie jest monitoring HACCP!
Standardowe metody walki ze szkodnikami kuchennymi to usługi DDD (dezynsekcja, dezynfekcja i deratyzacja), które z reguły zarządzający lokalami gastronomicznymi zlecają profesjonalnym firmom. Tu warto wspomnieć, że tego rodzaju zabezpieczenie miejsca przed szkodnikami to obowiązek właściciela każdego lokalu gastronomicznego, bez wyjątku. System HACCP to nieco szersze pojęcie – System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli (z ang. Hazard Analysis and Critical Control Points). To złożone postępowanie, które ma na celu identyfikację i oszacowanie skali zagrożeń bezpieczeństwa żywności z punktu widzenia jej jakości zdrowotnej oraz ryzyka wystąpienia tych zagrożeń, a także określenie metod ograniczania tych zagrożeń i wreszcie ustalenie działań naprawczych.
Jak działa monitoring w systemie HACCP w praktyce? Odpowiednią dokumentację i rejestry na bieżąco uzupełniają z reguły pracownicy lub właściciele lokalu gastronomicznego. Może zdarzyć się, że Sanepid zostanie powiadomiony, że doszło do zatrucia – prawdopodobnie w wyniku spożycia kupionego w danym lokalu pożywienia. Wtedy to właśnie te rejestry będą głównym elementem poświadczającym, że właściciele i pracownicy w prawidłowy sposób podjęli wszystkie niezbędne działania zapewniające żywności bezpieczeństwo, a powodem zatrucia tym samym nie jest żywność pochodząca z ich lokalu.
Dlaczego karta monitoringu obecności szkodników i inne podobne dokumenty są tak ważne? Wiemy już, że stanowią zabezpieczenie na wypadek kontroli Sanepidu w lokalu – to oczywiście najważniejszy, finalny argument. Poza tym jednak bieżące i skrupulatne prowadzenie takiej dokumentacji w lokalu gastronomicznym to doskonały sposób na wyrobienie wśród pracowników dobrej praktyki odnotowywania wszystkich ważniejszych działań i poświadczania notatek własnym podpisem, brania odpowiedzialności za potencjalne błędy lub braki w dokumentacji i wreszcie zwiększanie świadomości pracowników. Inne korzyści związane z wprowadzeniem systemu HACCP to m.in.:
Dokumentem, który opisuje prowadzenie systemu HACCP jest Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności, Rozporządzenie nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE z 2004 r. z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2015 r. poz. 594). Przepisy jasno stwierdzają tutaj, że system HACCP jest obowiązkowy dla wszystkich segmentów przemysłu spożywczego: od uprawy, zbioru, przez produkcję, dystrybucję i dostarczanie żywności do klienta.
Poza prowadzeniem systemu monitoringu HACCP standardowymi usługami zamawianymi przez właścicieli lokali gastronomicznych są usługi DDD, czyli dezynfekcja, dezynsekcja i deratyzacja. Pierwsza z nich polega na skutecznym likwidowaniu szkodliwych mikroorganizmów takich jak bakterie, wirusy, pierwotniaki oraz grzyby. Drugi zabieg oznacza wytępienie niebezpiecznych owadów takich jak m.in. osy, szerszenie, karaluchy, czy pluskwy. Ostatnia z kolei to wieloaspektowy proces likwidacji szczurów, myszy i innych szkodliwych gryzoni. Jeśli w swoim lokalu potrzebujesz przeprowadzić jedną z nich, zamów usługi profesjonalnej firmy Efekt DDD. Skontaktuj się z nami i daj nam znać, czego potrzebujesz.
Udostępnij na: